15

web'ART

Lementem a pincébe, kultúrát csipegetni…



Pinceszínház formájában egy - Kecskeméten eddig kevésbé ismert - egyedülálló színházi előadóteret hozott létre magának a kecskeméti Vastaps Produkció, amelynek nem titkolt célja, hogy igényes előadások bemutatása mellett, a mai fiatalokhoz is elérhető és érthető közelségbe hozzák a színház világát. A kezdeményezés kulisszái mögé Gergely Tamás a Vastaps Produkciós Iroda tulajdonosa, Váry Károly rendező és Sárosi Gábor rendező, tanoda-projektvezető engedett bepillantást. 


- Gergely Tamás: Idén tavasszal szintén megvalósulni látszik egy másik nagy tervünk is, mégpedig az, hogy egy új, „alternatív” színházi előadóhelyet hozzunk létre Kecskeméten. A „VASTAPS PINCESZÍNHÁZ” a Vastaps Produkció önálló előadóhelye lesz a Jókai utcai 34. szám alatt a Kilele Music Cafe berkein belül. Azokon a napokon, amikor épp semmilyen koncert vagy egyéb program nincs, lehetőségünk van az általunk amúgy is preferált, inkább kisebb létszámú, művészi tartalmat felmutató, gondolatébresztő darabjaink bemutatására. Fokozatosan akarjuk bevenni a helyet, így a nyitó előadásunkra március 5-én 18 órakor kerül sor, melynek során Váry Károly rendezésében láthatja majd a közönség Karinhty Ferenc Bösendorferének pinceszínpadi adaptációját, amelynek külön apropót ad a szerző halálának 25. évfordulója is. Túl vagyunk már egy kísérleti előadáson, úgyhogy számításaink szerint 38 fő fér el kényelmesen a nézőtéren – ez a kis létszám otthonossá, intimmé teszi a légkört. További előadások is készülőfélben vannak már – pl. áprilisi bemutató: Eve Ensler: Vagina Monológok (rendező: Sárosi Gábor) -, a többiről kicsit később szeretném tájékoztatni a nagyérdeműt.




Az előzetes számítások szerint 38 fő fér el kényelmesen a nézőtéren – ez a kis létszám otthonossá, intimmé teszi a légkört.

- Rendezőként is kihívást jelent ez az új tér, hiszen itt a pincében nincs akkora színpad, mint mondjuk a Cirókában, ahol korábban játszottuk ezt a darabot, viszont meg kell tudnom teremteni ugyanazt a helyzetet, hogy a cselekmény két különböző helyszínen játszódik – veszi át a szót Váry Károly, aki a Katona József Színházban játszott szerepei mellett a Vastaps Produkcióban is aktív közreműködést vállal színészként, oktatóként és rendezőként is. - A Bösendorfer esetében elég lesz ez a 3x5 méteres színpad, viszont van már tervben egy másik előadásunk is, ahol a térrel is játszani fogunk.


Ki lesz a célközönsége ezeknek az előadásoknak?

Gergely Tamás: Azokra most is számítunk, akik egyébként is látogatják a Vastaps Produkció előadásait, de a helyszín kiválasztásánál nem titkolt cél volt egyfajta nyitás a fiatalabb korosztály felé. Azok felé, akik nem mennek el a színházba, hogy formális keretek között megnézzenek egy előadást, de ha a teátrum épül be az ő közegükbe – például egy szórakozóhelyre -, úgy akár kíváncsivá is tehetjük ezt a korcsoportot. Szerencsére Sebestyén Peti, a Kilele Music Club tulajdonosa azonnal igent mondott az ötletre, és a diákszínjátszók már túl is vannak az egyik darabjuk bemutatóján. Ez az otthonos légkör persze magával hozza azt is, hogy az előadások után sokkal közvetlenebb, kötetlenebb formában tudunk beszélgetni a nézőkkel, első kézből kapjuk a visszajelzéseket, ami azért is fontos számunkra, mivel elsősorban különleges élményt nyújtó, afféle színházi ínyencségeket játsszunk. Olyanokat, amiket aztán az est végével mindenki magával vihet a gondolataiban.


Tabudöntögető előadással debütálnak a Vastaps Produkció Tanodájának végzősei. Hogyan esett a választás a Vagina Monológok című darabra?

- Tamással az volt az elképzelésünk, hogy a tanoda első félévében színészi alapokat adunk és közösséget teremtünk a különböző személyiségfejlesztő játékok segítségével – avat be a részletekbe bennünket Sárosi Gábor, rendező. - Ezt követően pedig - a második szakaszban - megkezdjük a felkészülést egy valódi előadásra, ugyanis hasonlóan a középiskolás színjátszókhoz, az a tapasztalat, hogy a tréning során ugyan mindent el lehet sajátítani, de az igazi mérföldkő mégis csak az első színpadra állás. Kitaláltuk tehát, hogy a Tanoda diákjainak „vizsgája” egy előadás lesz és mivel zömmel lányokról, vagyis nőkről van szó, Tamás dobta be ötletként Eve Ensler: A Vagina Monológok című könyve alapján készült színházi darabot. Tetszett a választás, ráadásul remek hozzá az új helyszín, a Pinceszínház is. A lányok elolvasták a könyvet és kiválasztották, hogy kihez melyik történet áll a legközelebb, de nekik is szükségük volt egy mélyebb beszélgetésre arról, hogy mi ma egy ilyen darab relevanciája.


…és mennyire van ennek a témának ma aktualitása?

S.G.: - Azt tudni kell, hogy Eve Ensler az emancipáció és a feminizmus egyik élharcosa, aki gyakorlatilag a világ szinte összes pontján létrehozott már V- klubokat, amelyek középpontjában – a számtalan nőket érintő kérdéskör mellett – a vagina áll. A körülötte kialakult misztikum és tabu, amit ezek a nők igyekeznek megtörni. Végigsöpört a világon egy szexuális forradalom már a 60-as évektől kezdve, ami elsősorban a demokratikus, nyugati országokban bontakozott ki teljesen, itt nálunk azonban elég nehezen adaptálódik. Hajlamosan vagyunk ezeket a témákat szőnyeg alá söpörni. Egy péniszcentrikus világban élünk, ahol a nőiesség legfőbb szimbólumát nehezünkre esünk még csak megnevezni vagy kimondani is.  Ez az előadás azonban nyíltan beszél mindezekről, legyen szó a nőket érintő erőszakról vagy épp a saját vaginájukkal való kapcsolatukról - lelkizős, filozofálgatós, bölcselkedős, ráeszmélős pillanatokban lehet része annak, aki áprilisban megtekinti ezt a zenés-bábos részekkel átszőtt darabot. Az áprilisi bemutató után nyáron a Színjátszó Maratonra is elviszem a csapatot, majd pedig egy országos felnőtt amatőr fesztiválon is szeretném, hogy szakmai zsűris megmérettetése legyen a tanodásoknak.


Mire számíthatnak a nézők?

S.G.: - A hely adottságai is kedveznek egy intim, baráti légkör megteremtésének, ami ennek a témának az alapja. A tanodások között vannak lányok, nők, édesanyák, akik mind-mind önmagukból kiindulva monológként mesélik el, adják át nekünk egy-egy történet főszereplőjének a gondolatait, tapasztalatait. Ezek között vannak tragédiák, mint például a szerb polgárháború alatt megerőszakolt kislány esete, vannak hihetetlennek tűnő dolgok, például amikor egy férjes asszonyt a barátnője világosít fel a vagináról és annak funkcióiról és vannak könnyedebb jelenetek is; megismerkedhetünk például huszonhatféle nyögdécseléssel a klitoriszostól, a hüvelyesen át a mellbimbó harapásos nyögdécselésig.


Kiknek szól ez a darab?

S.G.: - Elsősorban felnőtt nőket tud igazán mélyen érinteni ez a téma, de a férfiakat is nagyon várjuk. Talán viccesen hangzik, de ahogy zajlanak a próbák és monológozunk, egyre mélyen belemegyünk az adott kérdésekbe és előkerül egy csomó dolog, amit én is csak most tudok meg. A tegnapi próbán például elég hosszan beszélgettünk a síkosítók létjogosultságáról. A lényeg azonban a nyitottságon van. Ideje, hogy a saját testünk részeit és a hozzájuk fűződő viszonyunkat elkezdjük végre a maga természetességében kezelni. A bátor és nyílt kommunikáció, az önelfogadás első körben a saját, hosszabb távon a párkapcsolati boldogságunk kulcsa is lehet.

 


© Minden jog fenntartva!